درس پژوهی قسمت سوم
قسمت سوم
ده گام اساسی در درس پژوهی
1⃣ تشکیل گروه، تقسیم کار و مسئولیت افراد
به عنوان مثال، یک گروه معلمان می تواند به شیوه ی زیر سازمان دهی شود:
یک نفر مسئول هماهنگی، دو نفر مسئول نوشتن طرح درس، دو نفر مسئول اجرای طرح
اعضای گروه باید علاوه بر مسئولیت تعیین شده، همگی در یک راستا و به طور مشترک در کلیه ی فعالیت ها نقش داشته باشند.
2⃣ تعیین هدف پژوهش
مثلا: درگیر ساختن دانش آموزان در فرآیند یاددهی و یادگیری، اینکه بیاموزند آن چه را از قبل می دانند در شرایط جدید به کار بگیرند.
3⃣ تعیین ماده و موضوع درسی
4⃣ تدوین طرح درس اولیه توسط اعضای گروه
5⃣ اجرای اولین تدریس
در این مرحله طرح درس نوشته شده توسط یکی از اعضای گروه در کلاس تدریس می شود. در ضمن تدریس، سایر اعضای گروه در کلاس حضور یافته و از نقاط ضعف و قوت طرح درس، میزان جذابیت و کارآمدی فعالیت ها و ابزار تدریس، عکس العمل های دانش آموزان، سوالات آن ها و ... یادداشت برمی دارند.
6⃣ گزارش نویسی، نقد و بررسی اولین تدریس
پس از تهیه گزارش اولیه، در پایان تدریس، جلسه ای برگزار شده و جمع بندی انجام می شود.
7⃣ بازنگری مجدد طرح درس
در این مرحل نکات مشاهده شده توسط ناظرین جمع آوری، بازبینی و تجزیه تحلیل می شوند. سپس تغییرات مورد نیاز شناسایی شده و طرح درس اصلاح می شود.
8⃣ اجرای دومین تدریس
در این مرحله طرح درس اصلاح شده به گروه دیگری از دانش آموزان درس داده می شود. ناظرین باید تفاوت یادگیری دانش آموزان را در دو تدریس اجرا شده بررسی و درباره ی دلایل این تفاوت ها بحث نمایند.
9⃣ گزارش نویسی، نقد و بررسی دومین تدریس
در این مرحله علاوه بر فرآیند گزارش نویسی مشابه تدریس اول، تفاوت یادگیری دانش آموزان، تحقق اهداف و کارآیی طرح درس بررسی می شود.
🔟 جمعبندی و ارائه
با تنظیم گزارشی از 9 گام قبلی و مستندسازی شواهد، دانش کسب شده توسط اعضای گروه منتشر میشود.