درس پژوهی قسمت سوم

درس پژوهی؛ الگویی برای توانمندسازی معلمان

قسمت سوم

ده گام اساسی در درس پژوهی

1⃣ تشکیل گروه، تقسیم کار و مسئولیت افراد
به عنوان مثال، یک گروه معلمان می تواند به شیوه ی زیر سازمان دهی شود:
یک نفر مسئول هماهنگی، دو نفر مسئول نوشتن طرح درس، دو نفر مسئول اجرای طرح
اعضای گروه باید علاوه بر مسئولیت تعیین شده، همگی در یک راستا و به طور مشترک در کلیه ی فعالیت ها نقش داشته باشند.

2⃣ تعیین هدف پژوهش
مثلا: درگیر ساختن دانش آموزان در فرآیند یاددهی و یادگیری، اینکه بیاموزند آن چه را از قبل می دانند در شرایط جدید به کار بگیرند.

3⃣ تعیین ماده و موضوع درسی

4⃣ تدوین طرح درس اولیه توسط اعضای گروه

5⃣ اجرای اولین تدریس
در این مرحله طرح درس نوشته شده توسط یکی از اعضای گروه در کلاس تدریس می شود. در ضمن تدریس، سایر اعضای گروه در کلاس حضور یافته و از نقاط ضعف و قوت طرح درس، میزان جذابیت و کارآمدی فعالیت ها و ابزار تدریس، عکس العمل های دانش آموزان، سوالات آن ها و ... یادداشت برمی دارند.

6⃣ گزارش نویسی، نقد و بررسی اولین تدریس
پس از تهیه گزارش اولیه، در پایان تدریس، جلسه ای برگزار شده و جمع بندی انجام می شود.

7⃣ بازنگری مجدد طرح درس
در این مرحل نکات مشاهده شده توسط ناظرین جمع آوری، بازبینی و تجزیه تحلیل می شوند. سپس تغییرات مورد نیاز شناسایی شده و طرح درس اصلاح می شود.

8⃣ اجرای دومین تدریس
در این مرحله طرح درس اصلاح شده به گروه دیگری از دانش آموزان درس داده می شود. ناظرین باید تفاوت یادگیری دانش آموزان را در دو تدریس اجرا شده بررسی و درباره ی دلایل این تفاوت ها بحث نمایند.

9⃣ گزارش نویسی، نقد و بررسی دومین تدریس
در این مرحله علاوه بر فرآیند گزارش نویسی مشابه تدریس اول، تفاوت یادگیری دانش آموزان، تحقق اهداف و کارآیی طرح درس بررسی می شود.

🔟 جمع‌بندی و ارائه
با تنظیم گزارشی از 9 گام قبلی و مستندسازی شواهد، دانش کسب شده توسط اعضای گروه منتشر می‌شود.

 

درس پژوهی قسمت دوم

درس پژوهی؛ الگویی برای توانمندسازی معلمان

قسمت دوم

در درس پژوهی، معلم با یک علامت سوال مواجه می شود؛ مثلا: "چگونه می‌توانم این مبحث شیمی، فیزیک یا انشا را بهتر درس بدهم؟" یا "چگونه می توانم به یادگیری دانش آموزانم عمق ببخشم؟" و برای یافتن پاسخ این سوال ها از همکار خود می پرسد "تو چطور این مبحث را درس می دهی؟ می توانیم با کمک هم یک طرح درس برای این مبحث بنویسیم؟"
بدین ترتیب، گروهی از معلمان دور هم جمع شده و با مشورت و همکاری یکدیگر، طرح درسی دقیق در خصوص یک مبحث خاص تنظیم می نمایند. سپس یکی از اعضا، این طرح درس را در کلاس خود اجرا می کند؛ اعضای دیگر در کلاس او حضور یافته، و بی آنکه دخالتی در تدریس وی داشته باشند، نکات ضعف و قوت، عکس العمل دانش آموزان و میزان اثرگذاری فعالیت ها را ارزیابی نموده و در در جلسه ی بعدی گروه، طرح درس را تصحیح می نمایند.

ادامه دارد...

درس پژوهی قسمت اول

درس پژوهی؛ الگویی برای توانمندسازی معلمان

قسمت اول

درس پژوهی، مدل ژاپنی تبدیل مدارس به سازمان های یادگیرنده است. در دهه گذشته، درس پژوهی نظر بسیاری از محققان و مسئولین آموزشی سراسر جهان را به خود جلب کرده است. این الگو تأثیر چشمگیری بر پرورش معلمان حرفه ای، بهبود کیفیت تدریس، به سازی مدارس، بهبود یادگیری دانش آموزان و جلب مشارکت معلمان در ارتقاء سطح آموزش دارد.

ادامه دارد..

مقطع هاي مخروطي

آيـا مي دانيـد که با بـرش دادن داخلِ مخروط مي توان دايره (circle)، بيضي (ellipse)، سهمي (parabola) يا هذلولي (hyperbola) ايجاد کرد؟ همان طور که در شکل زير مي بينيد، تمام اين منحني ها با هم ارتباط دارند.

مخروطها  Conesدایره  Circleبـیـضی  Ellipseسهمی  Parabolaهذلولی  Hyperbola

💢لغات کاربردی در ریاضیات


🔸دایره : Circle
🔹کره : Sphere
🔺مکعب : Cube

🔸 مثلث : Triangle
🔹 مربع : Square
🔺 مستطیل : Rectangle

🔸 گویا : Rational
🔹 تابع: Function
🔺 صحیح: Integer

🔸 هم ارزی : Equivalent
🔹 کران : Bound
🔺 زیر مجموعه : Subset

🔸 اصم : Irrational
🔹 عدد حقیقی : Real number
🔺افراز : Partition

🔸 ضرب در : Multiply by
🔹 منها کردن: Subtract
🔺 جمع کردن : Plus

🔸 تقسیم کردن : Divide to
🔹 اگر و تنها اگر : If and only if
🔺 طبیعی : Natural

🔸 مجموعه : Set
🔹 انتگرال : Integral
🔺 پیوسته : Contentious

🔸 مشتق پذیر : Differentiable
🔹 برد : Range
🔺 درجه : Degree

🔸 یال : Edge
🔹 بسط : Expand
🔺وجه : Face

🔸دکارتی : Cartesian
🔹مختلط :Complex
🔺قدرمطلق : Absolute value

🔸راس : Vertex
🔹 ضریب : Coefficient

دهه ی ریاضیات  گرامی باد.

 

به وبلاگ ریاضی پاوه خوش امدید.امیدواریم بانظرات سازنده شما پربارترگردد.

عکس و تصویر ای نام تو بهترین سرآغاز...